TAteorija

Ovdje možete čitati o psihologiji, književnosti, jeziku, komunikaciji, obrazovanju...


28.12.2018.

Razvijanje vještina emocionalno pismenih transakcija II

Nastavljamo sa emocinalno pismenim transakcijama, kako ih je opisao Klod Stajner u knjizi Školovanje srca. U ovom postu ćemo predstaviti prvi od dva ''paketa'' koji je Stajner nazvao Život bez ekonomije stroukova.

EMOCIONALNO PISMENA TRANSAKCIJA br. 1
Poklanjanje iskrenih i istinitih izraza naklonosti.

Iskrenost je neophodna zato što je potrebno da ljudi vjeruju jedni drugima.
Istinitost, zato što laž zbunjuje i kontraproduktivna je.

ADEKVATAN NAČIN ZA UPUĆIVANJE POZITIVNIE NAKLONOSTI  - Verbalni stroukovi na biće i ponašanje, npr:

Jako mi se sviđa tvoja fruzura!
Mislim da si veoma sposobna.
Napredovala u poslu, svaka čast.
Hvala ti za ovu uslugu.
Sviđa mi se tvoja spontanost.
Jedva čekam da te vidim.

Akcioni stroukovi mogu biti poklon, zagrljaj ili pažljivo slušanje nekoga.

NEADEKVATAN NAČIN ZA UPUĆIVANJE POZITIVNIH STROUKOVA: 

1. Uz samoosporavanje, samoomalovažavanje, ukidanje svoje kompetentnosti ili autoriteta:
Ja baš i nisam neki poznavalac umjetnosti, ali bih rekao da je ova slika dobra.
Ispravno: Za moj ukus vaša slika je odlična.

2. Sarkastično (pogrešan ton):
Baš si pametan.
Ispravno: Sviđa mi se način na koji razmišljaš, mislim da si pametan.

3. Neiskreno, nepošteno:
Ne sviđaš se mnogim ljudima, ali meni da.
Ispravno: Dopadaju mi se neke tvoje osobine.

4. Uz uključivanje prethodno neupućene kritike:
Nisi više tako loš na poslu.
Ispravno: Zaista si napredovao u poslu.


EMOCIONALNO PISMENA TRANSAKCIJA br. 2
Traženje naklonosti koja nam je potrebna.

Traženje stroukava/naklonosti je rizičnije od davanja, jer nikada ne možemo biti sigurni da ćemo dobiti ono što želimo. Druga osoba možda nije u stanju da nam to pruži. Takođe, ovdje postoji i rizik da dobijemo strouk koji ne želimo.

PRIMJERI TRAŽENJA STROUKA/NAKLONOSTI:

Napisala sam godišnji izvještaj, da li bi željela da ga pročitaš i kažeš mi da li ti se dopada?
Posvađala sam se s mojom kćerkom, i nisam sigurna da li sam dobar roditelj. Molim te reci mi nešto što je dobro u mom roditeljstvu.
Danas kada sam se pogledala u ogledalo, pomislila sam da sam  ostarila. Molim te reci mi šta ti se sviđa u mom fizičkom izgledu.
Hoćeš li da idemo na piće zajedno?
Da li me voliš? Zašto me voliš?

PAŽNJA: MOŽE SE JAVITI GLAS UNUTRAŠNJEG NEGATIVNOG KRITIKUJUĆEG RODITELJA!

Primjedbe mogu biti sljedeće: To je blesavo pitanje. Nikad nećeš dobiti odgovor. Zvučiš patetično. Ne budi djetinjast.
LIJEK: TOLERIŠITE NEPRIJATNOST I TRAŽITE ONO ŠTO VAM JE POTREBNO!
Dozvolite drugima pravo da ne znaju vaše potrebe i želje i da nisu vidoviti!

EMOCIONALNO PISMENA TRANSAKCIJA br. 3
PRIHVATANJE STROUKOVA, koje želimo

Ukoliko smo jako probirljivi i odbijamo skoro sve (osim onih superstroukova) može nam se desiti da ''izgladnimo'' i počnemo da prihvatamo i one otrovne – negativne stroukove, po principu daj šta daš.
Mali znaci pažnje su veoma važni, ali ih mi nekada doživljavamo kao ''manje vrijedne'', jer ih upućuju nama manje važni pojedinci (npr. komšije) ili ih smatramo običnim ili ne vjerujemo u njih (nije nam razvijena samosvjesnost).
Nekada se dašava da naklonost i pohvalu odbijamo iz religioznih razloga (strah od ponosa) ili kulturoloških razloga (Ko se hvali taj se kvari).
Dakle, ne smijemo naš „emocionalni razervoar“ ostaviti prazan, jer tada postoji opasnost da ćemo prihvatiti strokove koje je trebalo da odbijemo ili da ćemo odbiti i otpisati koristan strouk koji u stvari želimo.

KAKO SE POZITIVAN STROUK MOŽE ODBACITI?
1. Uz stid i nevjericu: Ko? Ja? Mora da se šališ…
Psihološka poruka: Ne vjerujem da je to moguće. Ajoooj, u centru sam pažnje! Nije moguće da neko misli da sam ok.
2. Bumerang, uzvraćanje istom mjerom: I ti takođe imaš lijepe cipele.
Psihološka poruka: Ja bih da ti vratim, ne volim da ostajem dužna. Moram da ti vratim da ne ispadnem nezahvalna. Ne znam šta bih drugo rekla…
3. Otvoreno odbacivanje: Sviđa ti se moja frizura? Već sto godina ovako izgledam, potpuno je demode.
Psihološka poruka: Očigledno nemaš pojma o tome. Ne znači mi tvoje mišljenje. Ne, nisi dobro vidio – ja sam ipak ružna...

PRIMJERI PRIHVATANJA STROUKA: Hvala! ili Hvala, i ja sam zadovoljna! Veoma mi znači to što si mi rekla, hvala. Drago mi je što tako misliš, hvala. Hvala ti što primjećuješ moj trud. Drago mi je što ste zadovoljni.

EMOCIONALNO PISMENA TRENSAKCIJA br.4
ODBIJANJE NEŽELJENIH STROUKOVA: Hvala, ali ne želim

Odbijanje neželjenih stroukova jeste vid čuvanja sopstvenih granica.
To radimo u situacijama koje procjenjujemo da su štetne i opasna za nas. Takođe, neželjeni stroukovi mogu biti i oni koji nas ograničavaju, npr. neko nam stalno nudi pomoć ili savjet.
Odbijanje nečije naklonosti može biti veoma neprijatno, čak može imati štetnog uticaja na odnos sa tom osobom.
Zato je važno odbiti strouk, uz uvažavanje nečije dobre namjere.

PRIMJERI: Hvala što brineš, ali bih sada radije uradila sama, pa makar i po cijenu greške.  Slažem se sa vama da sam pogriješila, ali NISAM NEODGOVORNA OSOBA.

EMOCIONALNO PISMENA TRANSAKCIJA br. 5
DAVANJE STROUKOVA SAMOM SEBI

Zdrava samoljubav i samopoštovanje kod odraslih ljudi bi trebalo da budu dio samosvjesnosti, gdje sebe podsjećamo na to ko smo mi i da li dobro radimo to što radimo.
PRIMJER: Danas sam napravila odličan ručak, baš sam zadovoljna.
Ili: Sviđa mi se kao izgledam u novoj haljini i osjećam se baš posebno.

Samopohvala je vještina (dakle može se naučiti) uviđanja pozitivnih stvari kod samog sebe. U Transakcionoj analizi se izvor ovakvog pozitivnog samogovora zove Pozitivni Njegujući Roditelj.
27.12.2018.

Razvijanje vještina emocionalno pismenih transakcija I

Emocionalna pismenost je nešto čemu nas, nažalost, ne uče u školi.

Savremeni način života je ubrzan, ljudi teško  razvijaju iskrene i bliske odnose, a traži se spretnost i umješnost u svakodnevnoj komunikaciji. Kao posljedica, nameće se potreba za učenjem novih vještina.
Da bismo ''preživjeli'', a da usput ne izgubimo sebe i svrhu vlastitog života, neophodno je da razumijemo svoje emocije, šta ih izaziva i kako ih ispoljavamo. Tako ćemo lakše razumjeti i druge ljude, svijet oko nas će nam izgledati manje haotičan, a lakše ćemo se nositi sa izazovima i stresom.

Klod Stajner, autor knjige Školovanje srca, posebnu pažnju je posvetio razvijanju vještina emocionalno pismenih transakcija. Opisao je devet takvih transakcija/razmjena, podijeljenih u dvije grupe, ali je ispred svih ostalih stavio nultu (uvodnu, osnovnu) emocionalno pismenu transakciju, koju ćemo predstaviti u ovom postu.

EMOCIONALNO PISMENA TRANSAKCIJA br. 0 je: Traženje dozvole

Kada želimo da razgovaramo o emocijama, dobro je da takva komunikacija započinje traženjem dozvole, smarta Stajner.
On ističe da svaka emocionalna transakcija može biti zastrašujuće iskustvo, jer nije rijetkost da neko veoma emotivno reaguje kada se povede razgovor o, za njega, važnim temama.

Na primjer:
Htjela sam da razgovaram sa tobom o tome kako sam se osjećala neko veče, kada smo razgovarale, da li želiš?
U posljednje vrijeme se osjećam prilično uznemireno, mogu li da ti objasnim o čemu se radi?
Između nas se dešava nešto što mi se ne dopada, da bi bi željela da pričamo o tome?

Traženje dozvole je emocionalno pismena transakcija, zato što:
1. Time upozoravamo sagovornika da će uslijediti ''teška'' komunikacija, tako da mu omogućavamo da se pripremi na tu situaciju;
2. Pružamo mogućnost drugome da se odluči da li u tom trenutku želi da se bavi takvim stvarima.


11.12.2018.

Tople pahuljice

Pružanje pažnje i naklonosti u međuljudskim odnosima jako je važno.
Kada nekome uputimo osmijeh, pohvalimo njegovo ponašanje ili biće, učinili smo mnogo da se osoba dobro osjeća, a istovremeno nismo ništa izgubili. Čak smo i mi na dobitku, jer osjećaj davanja često je jednako dobar kao i osjećaj primanja.

Zašto nam je onda ponekad teško uputiti lijepu riječ ili učiniti nešto za drugog?
Osjećamo li da i nama nedostaje pažnje od drugih?
Nekada nam se pažnja koju dobijamo čini lažnom, a mnogo češće se susrećemo s kritikom, prezirom, podsmijehom?

Klod Stajner, psihoterapeut i pisac iz oblasti transakcione analize, napisao je Bajku o toplim pahuljicama, koja otkriva dosta o međuljudskim odnosima i komunikaciji.

Ova bajka kazuje da su nekada davno svi ljudi imali vrećice sa toplim pahuljicama. Nesebično su ih dijelili, tražili i davali jedni drugima. Toplih pahuljica je bilo dovoljno za sve i svi su bili srećni i zadovoljni. A onda se pojavila zla vještica i slagala ih da će se tople pahuljice potrošiti ako ih budu tako nesebično dijelili. Ljudi su joj, nažalost, povjerovali. Prestali da dijele tople pahuljice svima. Neki ljudi su u nedostatku toplih pahuljica postali toliko nesrećni da su čak i umirali. Vještica, koja ipak nije željela da ljudi umiru, jer ko će onda kupovati njene napitke, počela je da im prodaje hladne bodlje i plastične pahuljice. Ljudi su i to prihvatali, iako se od toga nisu osjećali zadovoljno i srećno, ali bar više nisu umirali.

Stajner u ovoj bajci zapravo govori o stroukovima, osnovnim jedinicama pažnje, koji su nam neophodni da bismo živjeli i osjećali se ''živima''.
Tople pahuljice predstavljaju svaku pravu i iskrenu pažnju, koju dobijamo i dajemo, i one čine da se osjećamo prijatno. Sa svakom toplom pahuljicom mi šaljemo ili primamo poruku “postojiš” i “važan si”.
Tople pahuljice su: osmijeh, dodir, iskrena pohvala, zagrljaj, poljubac, podrška, vrijeme posvećeno nekome.
Hladne bodlje bile bi: podsmijeh, ruganje, sarkazam, neadekvatno kritikovanje.
Plastične pahuljice, iako podsećaju na tople pahuljice, nisu prave. To su neiskreni komplimenti, lažna podrška, pomoć učinjeni reda radi.

Nažalost, neki ljudi ne znaju da daju ili prime toplu pahuljicu, a znaju da upute hladne bodlje. Ili u najboljem slučaju, mogu da daju plastičnu pahuljicu.

Pažnja nam je neophodna za preživljavanje, pa se u nedostatku pozitivne pažnje ponekad zadovoljavamo i negativnom, po principu: bolje da dobijem bilo šta nego ništa. Zato ponekad ostajemo u lošim odnosima, jer vjerujemo da ne zaslužujemo bolje.

Naučili su nas da štedimo na toplim pahuljicama, a dajemo hladne bodlje i plastične pahuljice. Ali, vještica je slagala, tople pahuljice ne možemo da potrošimo. Treba da vježbamo i ponovo naučimo da ih nesebično dijelimo, ali i tražimo, jer ih ima dovoljno.

Ako želite da se drugi ljudi u vašem prisustvu osjećaju dobro, slobodno dijelite tople pahuljice. Naučite ljude oko sebe šta su tople pahuljice i da se one neće potrošiti. Ako želite da se osjećate dobro, okružite se ljudima koji dijele tople pahuljice. Dajte i sami sebi dosta toplih pahuljica, budite dobri prema sebi.
Kada vam neko uputi hladne bodlje, ne morate da ih primite. To nema veze s vama.


Noviji postovi | Stariji postovi

TAteorija
<< 05/2019 >>
nedponutosricetpetsub
01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
262728293031


Drugi dio života kod pametnog čovjeka sastoji se u oslobađanju od ludosti, predrasuda i pogrešnih mišljenja koje je stekao tokom prvog dijela života. (A.P.Čehov)

MOJI FAVORITI
-

BROJAČ POSJETA
2294

Powered by Blogger.ba